Dag 3 Davos - Solden

15 februari 2012 - Solden Oostenrijk, Oostenrijk

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties! harstikke leuk!

Goedeavond allemaal,

We zijn inmiddels in Oostenrijk beland. Het was een lange enerverende dag. Vanmorgen begon aardig, de wekker ging een half uurtje later omdat we pas om 07.30u konden ontbijten. Ontbijt was supergoed. Zo goed nog niet gehad. Even uitchecken en betalen, en toen kwamen we buiten….

Gisteravond begon het al met sneeuwen, en het is niet meer gestopt. Naar schatting lag er zeker 25cm op de auto!! We maakten de auto schoon en Patrick reed hem naar achter. Op mijn voorzichtige verzoek of we misschien onze sneeuwkettingen moesten gebruiken, wilde hij het eerst proberen. Geen probleem natuurlijk. We kwamen nog wel op gang, maar niet boven. (hotel lag aan de berg) achteruit naar de beneden gereden, op ander punt nog eens geprobeerd, we waren bijna boven maar moesten remmen, en toen was het weer klaar. Wederom achteruit naar beneden. Patrick was hierdoor beetje gestressed en geïrriteerd, toen de derde keer ook niet lukte zei hij dat ik het maar moest doen. We stapten uit en ik gooide de deur dicht, Patrick smeed hem dicht… BANG!!! Hele raam aan diggelen!!

Ondanks dat het wat hard ging was dit wel heel raar… We denken dat het misschien komt doordat het zo koud was?? Maar verder weten we het eigenlijk niet.

Toen toch de kettingen erop gelegd. Aan een mede Carbagerunner gevraagd of ze voor ons even de route en opdracht konden meenemen. Dat moest voor 9u en de tijd ging vlot door alle problemen.

Uiteindelijk de kettingen erop, en ik achter het stuur. Mijn handen nog opgehaald met het glas van de stoel halen.. Maargoed, we klagen niet. Toch naar startpunt gereden. ( we hadden de route dus al)

Daar gevraagd of ze ons op weg konden helpen naar een glasgarage. Via het restaurant kregen we een universele garage in het dorp uitgelegd. Inmiddels was het al die tijd al aan het sneeuwen.. Wist niet dat er zoveel sneeuw op 1 dag kon vallen!!

De garage kon ons niet helpen, we kregen een stuk plastic. Dat hebben we met ducktape vastgeplakt, maar was werkelijk verschrikkelijk. Je kon er koplampen door zien aankomen (als ze redelijk dichtbij waren) maar verder eigenlijk niets. We besloten maar om de opdrachten vandaag te laten voor wat ze waren, en maakten onze eigen opdracht. Een raam vinden voor de Ascona en heelhuids in Solden aankomen via de snelste route.

Dichtstbijzijnde stadje was Landquart, ca 28km van Davos. Hier zijn we heengereden. 10 km buiten Davos konden de kettingen er weer af, hoewel het dus niet gestopt was met sneeuwen. Het heeft de hele dag gesneeuwd, en dat doet het nu nog steeds. Bijna sneeuwstormen. In Landquart aangekomen zagen we een Opel-dealer. Onze bedoeling was daarheen te gaan, maar toen we parkeerde zagen we een zaak die ook glasreparaties deed. Waanzinnige zaak! Waar ze ala Orange county choppers, dus complete custos-made motoren bouwen. De baas vond ons verhaal erg mooi (over de carbagerun) en stelde ons gerust het zou moeten lukken. Helaas, ondanks verwoede pogingen ons te helpen, hadden ze niets om iets voor ons te maken. En een echt raam hadden ze niet voor de ascona. We moesten de opel-dealer maar proberen. Helaas ook daar tevergeefs. Daar wel weer gevraagd, en er was een grote Opel dealer in Chur. Die moest ons volgens hem kunnen helpen, evt met een noodruit. Wij blij en weer in de auto, Chur was ca20 km verder, we moesten wel een autobahn vignet kopen.

Na nog een keer de weg te vragen, hadden we hem eindelijk gevonden. Het was inmiddels kwart over 12. En men was net eten.. Of we even tm 1300u wilden wachten?? Hadden we een keuze?? Nee dus.

Om 13u naar binnen. Hij wilde het kenteken hebben.. En ja hoor… NIETS.. Is niet meer leverbaar zegt die knakker. Ik probeer hem nog maar eens uit te leggen dat we nu een oplossing zoeken. Hij kan ons niet verder helpen zegt hij… zucht.. Ik vraag hem of er niet iets bestaat als Carglass?? (na hem te hebben uitgelegd hoe we dat soort dingen in Nederland doen.

“o ja hoor is het antwoord, die zit hier vlakbij” ??????????????? WAT EEN SUKKEL!! Die heeft het dus niet begrepen, maar we hadden hem nodig. Hij moest ons de weg uitleggen. Na wat zoeken gevonden. Ook deze heren vonden de Ascona schitterend om te zien, en verhaal van de carbagerun leuk en mooi. En ja hoor!!!!!!! De ruit was niet op voorraad, maar ze konden van plexiglas een noodruit maken. We waren helemaal gelukkig!!

We waren al bezig hoe we het gingen doen, want we waren erover uit dat we zo niet nog 3 dagen rijden, omdat we simpelweg te weinig zagen. Op de snelweg zou het nog wel gaan, omdat je via je binnenspiegel nog wat kan zien.

De jongens van Carglass gingen als een trein, en ca 30 min later stonden we buiten! Met een raam van plexiglas. Het was nog gratis ook! Service van Carglass zei hij. Omdat wij zo blij waren dat het gelukt was, hebben we die jongens toch wat gegeven.

We konden onderweg, maar we zaten nu ca 55km de verkeerde kant op vanaf het starpunt.. De korste en snelste route was via de snelweg. Het was inmiddels ca 14:15u. En we hadden onder de barre omstandigheden nog va 215km te gaan. Dus de snelweg op, ging allemaal goed. Op een gegeven moment in de buurt van Sankt Gallen, werd de sneeuw regen en de wegen waren ook sneeuwvrij. Dus we konden een beetje tijd goedmaken. Ca uurtje later was het alweer sneeuw. In Oostenrijk aangekomen ook maar een autobahn vignet genomen. Nog wel file gehad, dit was omdat de vrachtwagens midden op de weg stopten om sneeuwkettingen te gaan leggen. Weinig parkeerplaatsen langs de weg, dus ze deden het zo. Later werd duidelijk waarom. Het had al aantal keer op signaleringborden gestaan, Vrachtwagens kettingen gebruiken en personenauto’s konden volstaan met winterbanden. Het was slecht, heel slecht.we reden hele stukken niet harden dan ca 25km/u op de snelweg. En was iets meer dan 1 baan “vrij” (maar paar cm sneeuw) de andere baan en vluchtstrook lag ca 40cm.

Uiteindelijk de snelweg af en nog ca 35 km binnendoor naar Sölden. We houden ons hart vast, maar gelukkig zijn de schuivers net geweest. De weg is goed begaanbaar, en 1 kettingen was genoeg voor vandaag. Ca 18:30U waren we in Sölden. Nada we ons hadden gemeld en geen punten hadden verdiend vandaag, vonden we het tijd voor het hotel. We hadden onze portie wel gehad vandaag, dachten we…

Hotel was hemelsbreed misschien 4 km van Sölden. Prima dus…. NIET dus.. Er is geen weg van het ene naar het andere dorp!! De route is 75km!! Allemaal binnendoor… zucht… 1,5uur geeft de navigatie op. Omdat we het echt zat zijn stappen we gelijk in en beginnen een barre tocht. De weg die net nog zo schoon was , ligt inmiddels alweer zo’n 5-7cm sneeuw. We rijden met ca 40-50 km/u richting snelweg, bij de snelweg pakken we de route naar ons Hotel. We moesten op een bepaald punt nog 33km van de 75 dus en we zijn omgedraaid. We vonden het te gevaarlijk om door te rijden. We reden op wegen die niet veel breder waren als de Ascona, met stijgingspercentages van 10-14%, zonder straatverlichting en in sneeuwstormen. En omdat dus nergens plek was voor kettingen te leggen zijn we gedraaid. (op zich lag er maar een paar cm en was er wel te rijden, maar niet onder deze omstandigheden.

Rond kwart over 8 zijn we in Umhausen, ca 15km voor Sölden. Hier zijn we een ander hotel binnengelopen en die hadden gelukkig nog een kamer vrij voor 1 nachtje… wat een opluchting.

Daar ook nog even een lekkere wienerschnitzel gegeten en nu op onze kamer. Patrick slaapt al en ik ga ook zo pitten. Kamer is wel gigangtisch. Is een soort suite, voor een zeer nette prijs. We zijn blij dat we er zijn, en dat we nog in de race zijn. (om diverse redenen)

We hebben besloten geen risico’s te nemen en dat is verstandig geweest.

Op naar Italie!!

Welterusten!

1. doma:
    15 februari 2012
    hoi kids jullie treffen het niet zeg met die ...sneeuw wat een pech met dat raam en tof van die gasten dat ze een noodraam hebben gemaakt het kind kan zijn eigen kracht niet maar gelukkig zijn jullie weer veilig aangekomen x
  2. Simon:
    15 februari 2012
    Wat een verhaal. Ben trots op, en blij met jullie verstandige keuzes om geen risico's te nemen. Enige verkeerde keuze is het niet omleggen van de kettingen geweest. Onthoud 1 ding van deze betweter, als je twijfeld tussen wel of geen kettingen, dan altijd kettingen omleggen en geloof me ik spreek uit ervaring. De meeste chauffeurs met geen of weinig ketting ervaring stellen dit het liefst uit. Nogmaals mannen ben super trots op jullie, maak ook de keuze dat uitrijden belangrijkers is dan winnen. Probeer vooral van deze ervaring te genieten. Wij wensen jullie morgen een betere dag toe. Take care and keep the wheels on de Road!! Love You M&S.
  3. Willem:
    16 februari 2012
    He mannen goed dat jullie de kop niet laten hangen, en dit maak het weer leuk en zeker achteraf , wat n verhaal, SUPER dit is avontuur.
    Gr van ons
  4. Marcia:
    16 februari 2012
    Hey mannen!
    Wat een verhaal zeg!
    Ik sluit mij aan bij paps en mams vd Broek :-D veiligheid voor alles!

Veel plezier! Gr Marcia